05 oktober 2006

Storebrand trenger ikke å brenne ambassader

I disse dager hvor det har blitt blåst nytt liv i glørne i diskusjonen om presse- og ytringsfrihet, kan det være betimelig å trekke frem denne saken:

Storebrand har hatt en ganske selvhøytidlig reklamekampanje gående, hvor Dennis Storhøy har stått på et hustak og servert livsvisdom som skal få deg til å skifte bank. De er tydeligvis ganske stolte av denne kampanjen, som betegnes som en suksess.

Så skjer det at TV 2 Zebras Håvard Lilleheie parodierte denne kampanjen i tre videosnutter som skulle promotere hans nye program "The Man Show". De dype monologene til Storhøy var her byttet ut med like dype sjåvinismer om kvinnen.

Storebrand syntes imidlertid ikke dette var morsomt, og nektet TV2 å sende dem. Storebrands informasjonsdirektør Egil Thompson kan fortelle:

- Vi oppfordret TV 2 til å ikke produsere filmene i det hele tatt. Vi forventer at TV 2 behandler oss på en skikkelig måte når vi er en så stor kunde.

TV 2 logret lojalt mot sin store kunde, og droppet planene om å sende satiren. Her var det ingen som slo seg på brystet og sa at annonsørene ikke skulle legge føringer for det redaksjonelle, nei. Det er tross alt inntekter det er snakk om.

Nå har det seg slik at the marvels of modern technology har ført til at videoene ligger ute på nett, likevel. En utro tjener ett eller annet sted i verdikjeden har spredt det via YouTube. Stakkars Thompson i Storebrand er selvfølgelig fortvilet:

- Likevel har videoene kommet ut på internett. Vi kan ikke annet enn å beklage at dette har skjedd.

Stakkars, stakkars Storebrand! Prosjektleder Bård Eriksen i TV 2 var imidlertid ikke klar over at filmene lå på nett:

- Dette er ikke en planlagt greie fra oss, altså. Vi respekterer avgjørelsen om at de ikke skulle bli sendt.

Jada, når kronene rår er redaksjonell uavhengighet en ren trivialitet. Rådet til verdens muslimer må være å investere litt av Midtøstens oljepenger i annonsekampanjer i norsk presse. Da er det bare å ta opp røret og ringe, hvis det skulle dukke opp planer om å sende noe dere ikke liker. Norske muslimer tok nemlig feil når de fortalte dere at presse- og ytringsfriheten er viktigere enn Gud her i Norge. Det er pengene som er det.

Gode gamle mammon. Alt annet er underordnet.


11 kommentarer:

Anonym sa...

Herregud så aktiv du er! o_0

Jeg tenkte akkurat det samme da jeg leste denne saken, men har faen ikke tid til å skrive om det.

Fint at du tar deg av det..

dunkman sa...

Dakkar meg er syk og hjemme fra jobben.

Laptop i senga, det er livet :)

Anonym sa...

Jeg skal starte en innsamlingsaksjon for å finansiere dunkman i senga med laptop på fast basis. ;)

dunkman sa...

Takk, det setter jeg pris på. Da har jeg sendt avgårde oppsigelsen min, du får kontonummeret mitt på mail ;)

Anonym sa...

Stakkars Storebrand.De har det ikke greit om dagen.;)

Godt innlegg!

Laptop i senga kan være bra.
Pyrrho kan jo be Storebrand trå til så Dunkman får fullfinansiert et liv med laptop i senga
permanent. ;-)

Glad for at jeg fant denne bloggen din, dunkman. Det er mye lettere å lese innlegg og skrive kommentarer på blogspot enn på den andre bloggen du har, synes jeg.

Nå har jeg bokmerket den i nettleseren inntil jeg lærer å lage lister på denne portalen.

Anonym sa...

Hehe, videoene er fjernet fra nettet også ser jeg. Penger er makt ja.

Glad jeg fant deg her, Som Starlett liker jeg ikke opplegget på blogging.no

dunkman sa...

=> Starlett og Jador

Heisann.

Jeg er helt enig, jeg liker opplegget her mye bedre selv også.

Tenk ja, filmene er fjernet! Damn, Storebrand har PEILING! Eller det er vel heller de lydige pudlene i TV 2 som har trukket i trådene tenker jeg, raslet med opphavsrettigheter og slikt som pudler rasler med.

Jaja, vi lever i en forløyet verden, dere.

Anonym sa...

Pengemakta rår
og Gjensidige består!

For TV2 teller nok reklamepengene mye, tror du ikke?

VELDIG mye!

(HVEM har makt til å fjerne videoene fra nettet?)

Shoaib sa...

Hei der,

Skrev om det samme jeg også,

http://islam.weblogg.no/051006084742_sensur_og_sensur.html

og er ellers helt enig med deg!

dunkman sa...

Hei, og takk for kommentar. Ser man det ja, to sjeler, en tanke. Dy slo meg med halvannen time, også :)

Litt av teksten på linken din forsvant, så jeg prøver meg med en link.

Anonym sa...

Tusen takk, ja jeg så ikke at du kan bruke html tagger i kommentar feltet ditt, hos meg funker ikke det helt. Ja great minds think alike :)

Når det gjelder karrikaturtegningene har jeg en relativt (mener jeg selv ihvertfall) prinsipiell holdning på at man skal kombinere forsvar av retten til å trykke med en avstandstagen til det som er trykket. Med andre ord mener jeg at dette ikke var noe som burde trykkes, men jeg mener samtidig at man har rett til å gjøre det selv om det ikke er riktig. Omtrent slik jeg ser på politikken og det, det er bare et rett parti å stemme på, men dere andre har selvsagt rett til å velge feil ;-)