01 oktober 2006

Hva skjer med personvernet når private samtaler brettes ut i Dagbladet?

Dagbladets papirutgave i dag bruker flere sider på å gjengi en samtale mellom to av de siktede i vår egen lokale terrorsak; den pakistanskættede antatte hovedmannen, og hans norskættede kamerat. Jeg har ikke klart å finne artikkelen på nett, så det kan virke som om den kun er publisert på papir. Kan det skyldes at Dagbladet anser publiseringen som problematisk?

Denne saken er den første saken som rulles opp på bakgrunn av at politiet har fått utvidede fullmakter til avlytting. Debatten raste i forkant, og særlig personvernhensyn ble fremhevet som et av de sterkeste argumentene mot disse nye fullmaktene.

Så skjer det altså at man i første sak hvor avlyttingen har vært utslagsgivende for siktelser, finner private samtaler mellom aktørene brettet ut i landets aviser. Jeg minner om at det er en stor forskjell på å være siktet og å være dømt. En av disse aktørene er i tillegg allerede identifisert, med både navn og bilde.

Hvordan har disse utskriftene kommet Dagbladet i hende? Er det offentlig tilgjengelig informasjon, eller har noen i politiet lekket den? Kan vi alle risikere å finne våre private samtaler brettet ut i Dagbladet, bare noen synes det vi snakker med vennene våre om er viktig eller avskyelig nok?

Jeg finner denne saken sterkt urovekkende, og er svært overrasket over at en slik offentliggjøring i det hele tatt er lovlig. Uansett er dette et kraftig skudd for baugen når det gjelder politiets evne og vilje til å verne om sensitiv informasjon som samfunnet har tiltrodd dem integritet nok til å samle inn og forvalte.

Det kan virke som om vi har trodd for godt om dem. Det er i tilfelle ikke første gang.



3 kommentarer:

Anonym sa...

På samme måte som deg stusset jeg over hvordan dette var kommet Dagbladet i hende. Jeg mistenkte at dette var en bevisst lekkasje fra en litt presset påtalemakt, mange er jo undrende til siktelsen.

dunkman sa...

Samme tanker gjør jeg meg.

Må likevel si at jeg er overrasket over at dette skjer i første sak som reises på bakgunn av den utvidede fullmakten til avlytting. Ikke minst er jeg overasket over at det skjer uten noen som helst form for debatt i etterkant.

Anonym sa...

#dunkman

Det var jo debatt om selve avlyttingen, og personvernet. Nå ser det ut som det var et spill for galleriet, når avlyttingen nærmest går rett til pressen. meget betenkelig