14 oktober 2006

Richard Dawkins intervjuet i Salon

Salon.com har nettopp publisert et lengre intervju med biologen Richard Dawkins, en av de fremste forkjemperne for evolusjonsteorien, og kanskje den heftigste opponenten til Intelligent Design og religion generelt. En mann jeg har stor sans for.

Intervjuet skjemmes noe av at intervjueren tydelig viser at han ikke forstår flere av argumentene til Dawkins, men det er absolutt leseverdig, og anbefales herved. Du må bare klikke deg forbi en reklame for å få tilgang til teksten.

Salon: But this seems to discount personal experience. It discounts the mystical experiences that people talk about -- that oneness with something larger. Are some of these things just beyond the explanatory power of science?

Dawkins: As I've said, the brain is highly complicated. And one thing it does is construct remarka software illusions and hallucinations. Every night of our lives, we dream and our brain concocts visions which are, at least until we wake up, highly convincing. Most of us have had experiences which are verging on hallucination. It shows the power of the brain to knock up illusions. If you're sufficiently susceptible and sufficiently indoctrinated in the folklore of a particular religion, it's not in the least surprising that people would hallucinate visions and still small voices. I wouldn't be at all surprised if it happened to me
.”

Måtte bare sitere denne passasjen, for som de som har lest litt av meg før sikkert har fått med seg, er det nesten som jeg har sagt det selv. Uten sammenligning for øvrig.


1 kommentar:

Anonym sa...

Om ikke annet, herregud så herlig å se at også noen andre enn meg leser Salon!

Intervjuet med Dawkins er fint, det, og jeg gripes av et innett ønske om å, i alle fall for en periode, kunne være like prinsipiell og kompromissløs. Må vel bare opparbeide meg tjukkere hud og noen doser akademisk arroganse først.