04 oktober 2006

Observasjoner, slutninger og vanlige misforståelser

Vi baserer veldig mye av meningene og holdningene våre på hva vi observerer. Naturlig nok, siden våre observasjoner av virkeligheten er det nærmeste vi kommer den. Alt vi vet om verden rundt oss er et resultat av vår sansing av den – enten i form av apparatene naturen har utstyrt oss med, eller i form av apparater vi lager oss. Den kunnskap om virkeligheten som apparatene våre gir oss formidler vi selvfølgelig også videre til hverandre, så man må skille mellom første- og annenhåndskunnskap. Det aller meste vi sitter inne med av forestillinger om verden rundt oss er annenhåndskunnskap. Men siden en persons førstehåndskunnskap blir en annen persons annenhåndskunnskap, er det viktig å ha et bevisst forhold til hvordan førstehåndskunnskap dannes. Kunnskapen starter nemlig der.

Tema for dagen er altså observasjon. Måten vi fungerer på er jo ikke bare at vi observerer noe og vips så har vi kunnskap. Vi prosesserer informasjonen observasjonene gir oss, og slutter oss på bakgrunn av annen kunnskap og observasjonene frem til nye sammenhenger, ny viten.[1]

Ut fra dette kan vi se at kunnskapsbygging består av kritiske punkter, som er avhengige av foregående punkts nøyaktighet for kunne gi et sikkert resultat. Om observasjonen jeg gjør meg er gal, vil sannsynligvis slutningen jeg gjør meg på bakgrunn av den være gal, også. Og om en gal slutning brukes som premiss i en slutning om noe annet, er sannsynligheten stor for at også dette blir galt – selv om observasjonen i det andre tilfellet var helt korrekt. Ut fra dette ser vi også at en slutning alltid er mer usikker enn observasjonen(e) den er basert på.

Alt dette er jo selvfølgeligheter, men det er viktige selvfølgeligheter å være klar over. For vi observerer og trekker slutninger hver eneste dag.

Derfor vil jeg snakke litt om observasjon i dag. For vi skiller ofte ikke mellom hva vi faktisk observerer, og hva vi slutter oss til, men tror heller at slutningen vår er det vi observerte. Og som jeg forsøkte å vise over, kan det bære galt av sted.

Dette kan illustreres greit med et eksempel, som jeg tror mange vil måtte gå en runde eller to med for å være enig i: Vi kan ikke observere fravær av noe. Det er rett og slett umulig å observere noe som ikke der.

Derfor kan du ikke observere fravær av empati. Du kan ikke observere fravær av intelligens. Du kan ikke observere fravær av snø.[2] Det du observerer er det du faktisk ser. Det at noe ikke er der, er noe du slutter deg til på bakgrunn av observasjonen. Og som vist tidligere er slutningen mer usikker enn observasjonen.

Derfor oppfordrer jeg alle til å konstant utfordre sine egne meninger og holdninger. Blant annet ved å kritisk undersøke om det man tror man har observert egentlig bare er en slutning man har gjort seg. Det kan hende man får seg noen overraskelser underveis, men en ting er iallfall sikkert: Man blir ikke noe dummere av en slik selvrefleksjon.



[1] Iallfall i en ideell verden. I den virkelige verden blandes det ofte en hel masse følelser inn i bildet også, men det får være tema for en annen diskusjon.
[2]
Det virker jo så logisk, ikke sant? Man ser ut av vinduet, på den grønne gressplenen og barna som løper rundt i shorts, og man mener man har observert at det ikke er snø ute. Men det man har observert er nettopp en grønn plen og noen halvnakne unger. Basert på erfaring og observasjon slutter man seg så til at det ikke er snø.


16 kommentarer:

Anonym sa...

Det med ikke å kunne observere fravær av noe, er vel en sannhet med modifikasjoner.
Jeg ser ut på parkeringsplassen utenfor nå, og observerer at en bestemt bil, som pleier å stå der, ikke er der. Jeg observerer ikke den fraværende bilen, men jeg observerer parkeringsplassen uten bilen. Det kan vel ikke da kalles en slutning at jeg oppfatter at bilen ikke er der, det er jo en observasjon, selv om det blir en negasjon.
Hehe.

Anonym sa...

Du har to blogger utenfor vgb. Og de virker like. Skal du dobbeltblogge? Evenetuelt: Hvilken skal vi forholde oss til?

dunkman sa...

=> Red

Jeg oppdaterer de parallelt til jeg har bestemt meg for hvor jeg trives best. Fortsatt litt usikker der. Du kan forholde deg til den som passer deg best - jeg følger opp begge, og gir beskjed når jeg evakuerer en av dem.

Når det gjelder bilen og parkeringsplassen:

Du observerer en parkeringsplass. Du observerer en hel masse biler. Ingen av bilene du observerer, ser ut som den bilen du ser etter. Derfor slutter du deg til at den ikke er der.

Sannsynligvis er det en riktig slutning. Men tenk om den står bak den store kassevogna? Tenk om den har blitt omlakkert? Tenk om den står inni den store varevogna?

Alt dette er tenkelige scenarier som ugyldiggjør slutningen din. Slutningen er derfor mer usikker enn f.eks. en direkte observasjon av at nevnte bil står parkert i busslomma bortenfor parkeringsplassen.

Anonym sa...

=> dunkman

Det går da fint an å tenke seg scenarioer hvor du tror du gjør en positiv observasjon, men hvor du likevel gjør feil slutning. (f.eks. du ser en bil som ser akkurat ut som den bilen du forventer å observere)

Jeg forstår ikke hvorfor den ene observasjonen/slutningen er mindre sikker enn den andre..

dunkman sa...

=> phyrro

Fordi observasjonen kommer før slutningen. Slutningen er altså avhengig av at observasjonen er riktig for å være gyldig. Det betyr ikke at man ikke kan slutte galt etter observasjoner også. Slikt gjør vi jo hele tiden.

Selvfølgelig vil det være drøssevis av situasjoner hvor slutningen er gitt - som i eksemplet parkeringsplass. Hvis man ser hele plassen og overhodet ikke ser noe som ser ut som en eneste bil der, så er slutningen høyst sannsynlig helt riktig. Men den er likevel ikke en observasjon, hvilket er poenget mitt. Observasjonen er en flat asfaltert plass med gule striper på.

Anonym sa...

Skjønner, skjønner.

Anonym sa...

La oss si at parkeringsplassen er tom, da. Der er ingen bil. Det er ingen slutning, det er en observasjon. Jeg har observert at bilen ikke er der.

dunkman sa...

=> Red

Nei, du har observert en asfaltert plass med masse gule striper på. At det ikke er noen biler der er ikke en observasjon men en slutning basert på det du observerte. Selvfølgelig er dette noe som skjer umiddelbart, det er ikke noe man grunner over - men en slutning er det like fullt.

Anonym sa...

Glitrende tekst Dunkman:) Du har så rett, i at man ikke kan være sikker på at noe ikke er der, selv om man ikke direkte observerer det.

Hmm, kan du friske meg opp på om du benekter eksistensen av en ikke sansbar del av livet (sjel/ høyere kraft)? Synes i så fall det er litt artig egentlig, på bakgrunn av denne teksten her;)

dunkman sa...

=> jador aka maria

Du vet det at jeg benekter sjelden noe som helst. Jeg er derimot sterk tilhenger av at det skal være samsvar mellom en påstand og en observerbar virkelighet. Noe jeg har tilgode å se for påstanden "sjel".

Men du har aldri sett meg agitere for at fravær av bevis er bevis for fravær.

Ellers: Svært hyggelig å se deg her. Har funnet frem til bloggen din og lagt deg til i samlingen. :)

MillaVanilla sa...

*host host* og tunga rett i munnen her...

Jeg observerer at Hunkman ikke lenger blogger på vgb, eller trekker jeg den slutningen fordi du har skrevet det i et innlegg, eller, eller, eller?

dunkman sa...

=> MillaVanilla

Hehe, morsomt eksempel. Det er en slutning ja. Det er umulig for deg å observere noe jeg ikke gjør. :)

Det er en helt korrekt slutning da. Savner ikke vgb i det hele tatt.

MillaVanilla sa...

På den annen side: Jeg observerte jo at du ikke blogger på vgb lenger fordi jeg leste det, og trakk deretter en slutning om at vgb skuta synker, eller observerer at den synker fordi :-/

Og det er fint å være selvstendig, jepps :-)

dunkman sa...

=> Milla

Ikka for å være usjarmerende kverulant her, men... ah, what the hell, jeg er jo det:

Du observerte at jeg postet at jeg sluttet på vgb. Alt annet er bare slutninger, basert på den observasjonen.

Kanskje jeg også gjemmer meg bak nicket "alvekvinnen"? ;)

MillaVanilla sa...

Hahahahaha :-)

Ach so, da observerer jeg i samme slengen at De spikker flis!

Uansett, alltid morsomt å lese dine observasjoner, øh jeg mener dine slutninger, ehem.......

MillaVanilla sa...

Btw, i nusselig bloggånd:

God helg :-)

Mmmmmmmilla